20 25 75 44
info@SkarptSprog.dk

Ja, jeg har været utro

SkarptSprog.dk

Ja, jeg har været utro

Den sværeste bekendelse er at sige til den, man elsker: ”Jeg har været dig utro.” Man har svigtet. Man har bedraget en anden, sig selv og sine idealer. Nu er det blevet min tur til at gå til bekendelse.

Ja, jeg har været utro.

 

Fristelsen
I min virksomheds korte levetid har jeg fået en del henvendelser à la ”lav en tekst til LinkedIn”, ”lav en tekst til et opslag på Facebook” eller ”skriv en pressemeddelelse”. I begyndelsen sagde jeg ja til det hele, for jeg var fristet af at få gang i min virksomhed og få referencer.

I løbet af de to måneder, jeg har været i gang med SkarptSprog.dk, har jeg opdaget, at jeg risikerer at bedrage min egen faglighed ved at skrive tekster i brudstykker til noget, der burde være en helhedsorienteret kampagne. Jeg spiste af den forbudte frugt, producerede på min kundes ordre uden at rådgive om en helhedsorienteret løsning.

Jeg har været teksten og historiefortællingen utro. Om forladelse!

 

Det ene opslag gør ikke forskellen
Vi lærer alle at skrive i skolen. Derfor kan vi alle sammen i et eller andet omfang producere tekster. Alle kan skrive et opslag til Facebook eller LinkedIn, men for at give et vigtigt opslag en større effekt, beder en kunde ofte om professionel hjælp til opslaget. Kunden misforstår værdien i teksten og brugen af de sociale medier.

En tekst har kun en værdi, hvis den planter et træ og gør et indtryk – og det kan gøres på mange måder. Det kan være formidlingen af en unik historie eller den gode hverdagshistorie. Det kan være humoren. Det kan være det exceptionelle kendetegn, der skal have en tekstlig ramme. Det kan være gentagelsen. Disse eksempler skaber en værdi, fordi de gør et indtryk på modtageren og dermed får modtageren til at handle.

Sociale medier er forskellige, men de har to ting til fælles: De er under konstant forandring, og så er de som skabt til at lave kampagner, der bygger på gode historier.

Det er altså ikke det ene opslag, der gør en stor forskel. Det er den vedvarende indsats med at fortælle historier om en virksomhed, en person eller et produkt, der skaber en forskel. Sociale medier er en platform til at få historierne ud, som den trykte presse var i gamle dage. Ved at skabe en vedvarende 360 graders storytelling om sit brand, succes- eller hverdagshistorierne kan budskabet få så stor effekt, at modtagerne handler på det. Kanalerne kan bruges strategisk til at nå de rigtige målgrupper.

 

”Jamen, laver du så ikke…?”
Jo, jeg gør, men jeg gør det ikke længere uden at forklare, at det ikke er dét ene opslag eller dén ene pressemeddelelse, der gør forskellen. Jeg laver individuelle tekstforfatteropgaver, såsom hjemmesidetekster, blogs og nyhedsbreve, når der sidder en marketingsansvarlig i den anden ende og har et overordnet blik for strategien. Men hvis ingen har det strategiske overblik, bliver teksten et mål i sig selv, og man overser, at teksten blot er et middel til at nå virksomhedens mål. Dermed får man ikke man ikke den forløsning, som en helhedsorienteret historiefortælling kan give.

Hvis brugen af tekst og sprog virkelig skal rykke noget, må man ikke stirre sig blind på, at man skal have én tekst. I stedet skal man lave en 360 graders strategi med ”en storyline”, hvor historierne er med til at opbygge et brand og skabe relationer. Her adskiller SkarptSprog.dk sig fra mange andre tekstforfatter- og markedsføringsbureauer. Det er ikke teksten for tekstens egen skyld, ligesom det ikke er en kampagne for kampagnens egen skyld. SkarptSprog.dk arbejder med de gode historier og bruger dem til at opbygge brands og derigennem skabe content marketing, dvs. indholdsorienteret marketing, hvor ”contentet” er dybere og mere sanseligt end hos andre content- og SEO-eksperter. I den kommende tid vil du på bloggen kunne læse mere om, hvordan SkarptSprog.dk arbejder, og du er velkommen til at kontakte mig på info@SkarptSprog.dk.

Alle kan skrive, og alle har et sprog. Men ikke alle har et skarpt sprog. Ikke mere utroskab – Ama’r halshug!

Mange skarpe storytelling-hilsner

Louise
Indehaver, sprogstrateg og storyteller
SkarptSprog.dk