20 25 75 44
info@SkarptSprog.dk

Blog

SkarptSprog.dk

Kendetegnene på en weblæser

I første afsnit af blog-serien om den fængende webfortælling aflivede jeg myten om, at der er for meget tekst i den digitale tidsalder. Det er der ikke. Til gengæld er der for meget dårlig tekst, der ikke fanger din læser og motiverer ham/hende til et køb. Alle weblæsere har ét fællestræk: De læser på en…
Read more

Bruger du din kundes briller?

Det første skridt til at skrive en god webfortælling er at finde de gode søgeord. Søgeordene er dét, der gør, at din virksomhed bliver fundet på nettet. Udfordringen er, at du måske kalder dit produkt noget andet end det, din kunde kalder det. Derfor lyder bloggens første råd: Brug din kundes briller, når du skal…
Read more

“Der er jo alt for meget tekst!”

Hvor mange tekster har du læst på nettet i dag? To? Ti? Halvtreds? I vores digitale tidsalder er tekster og informationer let tilgængelige. Mange virksomheder tænker derfor, at der er alt for meget tekst, så de derfor ikke behøver at skrive deres egen historie. Nej, der er ikke for meget tekst. Der er for meget…
Read more

Kunsten at fortælle en historie

I den seneste tid er SkarptSprog.dk blevet bedt om hjælp til at forfatte foredrag for et par kunder. Det ene var et personligt foredrag om de skrækkeligste livsoplevelser gennem et voldeligt forhold i 18 år. Det andet foredrag var for en erhvervsleder, der skulle præsentere sin organisation for et publikum, der intet kendte til organisationen,…
Read more

Elastikkørsel i dit sprog

”Hvis din opgave er uden grammatiske fejl, tæller det ikke op.” Læreren holdt en kunstpause. ”Men hvis din opgave er fuld af grammatiske fejl og trykfejl, så trækker det ned.” Av for den! Sådan lød en lærers råd til min klasse i 3.g få dage før, vi kunne gå på den obligatoriske skriveferie for at…
Read more

“Køb mig, jeg er til salg!”

I denne blog vil jeg føre dig gennem et lille, kort tankeeksperiment. Det tager kun et halvt minut – og det starter nu. Find et papir og en skarpt spidset blyant – og skriv. Tænk på din sidste tur i supermarkedet. Hvor mange af varerne købte du, bare fordi de var til salg?  Jeg har selvfølgelig…
Read more

Er der ild i dit brand?

Virksomhedens koncept har det hele: Visionen er på plads. Missionen er påbegyndt. Værdierne står på papiret. Alligevel har jeres virksomheds kunder en anden opfattelse. Den opfattelse bringer de videre til deres netværk. Jeres medarbejdere har måske fået værdierne galt i halsen og kan ikke se dem i det daglige arbejde. Det fortæller de videre til…
Read more

Ja, jeg har været utro

Den sværeste bekendelse er at sige til den, man elsker: ”Jeg har været dig utro.” Man har svigtet. Man har bedraget en anden, sig selv og sine idealer. Nu er det blevet min tur til at gå til bekendelse. Ja, jeg har været utro.   Fristelsen I min virksomheds korte levetid har jeg fået en…
Read more

“Mor, der er ikke mere mælk!”

”Mor, der er ikke mere mælk!” Den korte sætning er og bliver min favoritsætning. I praksis bruger jeg den sjældent, for køleskabet er altid bugnende, når jeg er på besøg hos mine forældre. I teorien bruger jeg sætningen hver dag (sammen med Fru Jensen ved ligusterhækken, som du nok husker fra min sidste blog), for…
Read more

Har du talt med Fru Jensen ved ligusterhækken i dag?

Han kigger på mig med strenge øjne. Lige op over sine briller. Han lægger et stykke papir på bordet, og jeg genkender straks overskriften. Det er min tekst. ”Det er en ommer,” ordene gav ekko i mine ører. ”Indholdet er fint, men sproget er alt for svært. Læg fagtermerne på hylden, så længe du er…
Read more