Blog

SkarptSprog.dk

Jorden drejer rundt – det samme gør dine interessenter

Det ville komme som en overraskelse, hvis Jorden stod stille i morgen. Hvis den holdt op med at rotere om solen og om sig selv. Vi ved pr. natur, at Jorden er i bevægelse. At alt er i bevægelse. Det gælder også på Jorden. Desværre tror nogle virksomheder, at denne naturlov ikke gælder dem. De…
Read more

Kan du kommunikere dig ud af krisen?

For et stykke tid siden fik jeg en henvendelse fra en kriseramt virksomhed. Omsætningen var i frit fald. Samarbejdspartnerne blev færre, og medarbejderne var tvære. Trods sygdomstegnene vidste ledelsen, at der jo var mange gode historier i virksomheden, og de kontaktede derfor mig til at skrive dem alle. Efter vores første møde indså jeg, at…
Read more

Klar – parat – kommunalvalg!

Der er lidt over et år til kommunalvalget.  Mange kandidater er derfor allerede begyndt at lægge trædestenene til deres kampagner. De ved, at valget ikke vindes på de tre uger, hvor der hænger valgplakater i gadebilledet. En valgkampagne kræver tid, timing og tilrettelægning. Set med de kommunikative briller bliver kommunalvalget 2021 et anderledes valg på…
Read more

Sæt mål og sæt ord på jeres resultater for at undgå ratslør i virksomheden

Hvor ofte sætter du dig ind i din bil uden at kende dit mål og din destination? Det hænder, men størstedelen af gangene har du en idé om, hvor du er på vej hen. Måske du kører en omvej, bliver inspireret til en smuttur eller skifter destination undervejs, men du ved, at du er på…
Read more

Kommunikation handler ikke om at se godt ud. Det handler om at udvikle sig til at se så godt ud, at andre taler om én.

Kommunikation handler ikke bare om at fortælle, at man ser godt ud, men om at udvikle sig til at kunne se så godt ud, at andre taler om én. I mit sidste blogindlæg om at skabe værdi tog jeg afsæt i forretningsgrundlaget for en virksomhed, som jeg i øjeblikket guider igennem en strategisk udvikling. Målet…
Read more

Hvilken værdi har din virksomhed skabt i dag?

I øjeblikket er jeg ved at gennemføre en strategiproces i en virksomhed. En virksomhed, der har brændt sit DNA i begge ender. Ladet sin kernefortælling gå op i røg, og mellem de små askepartikler sporadisk jagtet de små, gode historier, der blæste i vinden. Mellem røgsøjlerne tegner sig et omrids af en fragmenteret virksomhed, der…
Read more

Syv indledende steps til at kommunikere mindre, men bedre

”Vi må også til at kommunikere noget mere!” Som ejer eller leder i en lille eller mellemstor virksomhed har du sikkert tænkt eller sagt denne sætning. Du ser din virksomhed som en boble af gode historier, der blot skal gå hul på for at øge omsætningen i forretningen. Derfor har du ansat en marketingmedarbejder til…
Read more

Opskriften på det gode nyhedsbrev

Den sidste ingrediens i en god webfortælling er nyhedsbrevet. Hver dag slipper mellem 20 og 30 nyhedsbreve gennem den digitale brevsprække og lander i min indbakke. De fleste dage åbner og læser jeg omkring halvdelen af de nyhedsbreve, jeg har abonnement på. På dårlige (læs: travle) dage når jeg et par stykker. Resten havner i…
Read more

En lang webfortælling: Ærlighed og nærvær

Den lange webfortælling giver dig en unik mulighed for at binde et bånd til din kunde. Den er særligt god til at bygge et brand, hvor du ikke kun skal sælge din vare, men også få din potentielle kunde til at identificere sig med din virksomhed. Modsat den korte webfortælling er der ingen formler for,…
Read more

En kort webfortælling: Kvadratisk – kort – klar

Den korte webfortælling er velegnet i en konkret salgssituation. Din tekst stiller skarpt på din modtagers behov for at bruge din virksomhed eller købe dit produkt. Sætningerne er korte og kontante. Når jeg skriver en kort webfortælling til en kunde, arbejder jeg altid ud fra en særlig salgsmodel. Jeg beskriver produktets egenskaber, fordele og udbytte.…
Read more