Kan du kommunikere dig ud af krisen?

SkarptSprog.dk

Kan du kommunikere dig ud af krisen?

For et stykke tid siden fik jeg en henvendelse fra en kriseramt virksomhed. Omsætningen var i frit fald. Samarbejdspartnerne blev færre, og medarbejderne var tvære. Trods sygdomstegnene vidste ledelsen, at der jo var mange gode historier i virksomheden, og de kontaktede derfor mig til at skrive dem alle.

Efter vores første møde indså jeg, at der ikke var brug for de gode historier. Man kan kommunikere i en krise, men man kan ikke kommunikere sig ud af en krise. Hvis moussen i kagen ikke har sat sig, kan kagen godt dulles op med makroner og marcipanbånd, men den vil stadig være mislykket indeni.

Man kan ikke sugar coate sig ud af en krise.

Den kriseramte virksomhed havde ikke taget bestik af situationen lige her og nu. Den havde forblændet sig på sin egen drift uden tanke for, hvad de vigtigste interessenter syntes om den. God kommunikation starter derfor ikke med at definere løsningen à la ”flere gode historier”. I stedet skal man analysere situationen, som man står i. På den måde kan man både rette op på sine fejl og kommunikere på rigtig vis.

Analysér, analysér, analysér
Der er især fem aspekter, som analysen af situationen bør tage udgangspunkt i:

  1. Relationen til medarbejderne: Hvordan ser medarbejderne på ledelsen, på organiseringen af arbejdet og arbejdsdagen som helhed? 
  2. Samarbejdspartneres opfattelse og holdning: Hvordan ser partnerne på samarbejde og service? 
  3. Markedet: Hvordan bevæger markedet sig, er der større eller mindre efterspørgsel efter det, vi kan?
  4. Konkurrentanalyser: Hvem er vores konkurrenter, hvordan arbejder de, og hvilke positioner har de på markedet?
  5. Medieovervågning: Hvad bliver der sagt om os på de sociale medier eller i pressen, og hvem linker til os?

Den gode kommunikatør bør afdække de fem aspekter i forhold til kendskab, viden, opfattelse, behov og adfærd. Hvis virksomheden kommunikerer uden at have lavet analysen, kan kommunikationen virke som en hårdtslående boomerang. Hvis de ansatte ikke kan genkende sig selv i ”de gode historier”, udstiller det i virkeligheden, hvor lidt forståelse ledelsen har for medarbejderne. 

Så nej, en virksomhed kan ikke kommunikere sig ud af en krise. Der er brug for innovation, et nyt mindset eller nye måder at gøre tingene på. I stedet må man analysere, hvorfor man er havnet i krisen, så man kan skabe de forandringer, der skal til for at komme videre og repositionere sin virksomhed.

I den kommende tid vil jeg blogge mere om de gode metoder til at analysere sin virksomhed og dens kommunikation på. Jeg vil sætte fokus på, hvordan jeres virksomhed kan blive bedre til at kommunikere i kriser og til at dele viden på tværs af medarbejderne.

Hvis du har spørgsmål til min blog, eller hvis du har brug for støtte til at få et skarpt sprog, så kontakt mig på info@skarptsprog.dk.

Mange kommunikationshilsner

Louise Lindhagen
Kommunikationsrådgiver, SkarptSprog.dk