Kunsten at fortælle en historie

SkarptSprog.dk

Kunsten at fortælle en historie

I den seneste tid er SkarptSprog.dk blevet bedt om hjælp til at forfatte foredrag for et par kunder. Det ene var et personligt foredrag om de skrækkeligste livsoplevelser gennem et voldeligt forhold i 18 år. Det andet foredrag var for en erhvervsleder, der skulle præsentere sin organisation for et publikum, der intet kendte til organisationen, og som skulle blive ambassadører for hans organisation.

Der var en verden til forskel på de to foredrag. Alligevel var de så ens. At holde et foredrag er – uanset indholdet – at fortælle en unik historie og derigennem formidle et uforglemmeligt budskab. Som skribent skal man få foredragsholderens passion til at skinne igennem og få spundet publikum ind i budskabet. At holde et foredrag er kunsten at fortælle en historie.

Der var engang…
Du har sikkert siddet som tilhører mange gange og tænkt, at en given foredragsholder er et meget vidende menneske, men at telefonen i lommen brænder for, at du lige skal tjekke dine mails eller dine sociale medier. Du er ikke tryllebundet og bliver let distraheret.

Rigtige og relevante fakta er alfa og omega, når du skal holde et foredrag, men det er sjældent de tørre tal, som publikum husker. Det er historierne om dig som menneske. De bedste historier, du kan fortælle, er dem, du brænder for. Når din lidenskab skinner igennem, lyser du op og sætter dit præg på publikum.

Men hvordan finder du din lidenskab?

Når jeg skal hjælpe en kunde med at skrive et foredrag eller en tale, starter jeg med at interviewe ham/hende. Jeg stiller variationer af følgende spørgsmål, som du kan reflektere over, hvis du selv skal skrive dit foredrag:

  • Hvorfor vil du holde dit foredrag?
  • Hvorfor er dit emne vigtigt?
  • Hvad motiverer dig ved dit emne?
  • Hvordan gør du en forskel?
  • Hvilken følelse skal publikum sidde med i maven, når de går derfra?

En god huskeregel er, at publikum ikke vil høre, hvad du laver, men hvorfor du laver det. Publikum vil ikke høre om gnisten, men vide, hvorfor gnisten er tændt i dig.

… Og så til de tre forhindringer…
Mange foredragsholdere tror, at de skal gemme deres personlighed væk, når de går på scenen. Men personlighed er en styrke, og i stedet for at skjule den, skal du vise den side af din personlighed, der passer til scenen, dit publikum og dit budskab.

Det første, du skal gøre, er at blive bevidst om, hvilke værdier du står for. De værdier skal gennemsyre din kommunikation. Når jeg skal skrive et foredrag eller en tale for en anden, spørger jeg ind til, hvad der er vigtigt for foredragsholderen privat og i arbejdslivet, og i hvilke situationer han/hun vil gå den ekstra mil for at lykkes. Hvis du selv skal skrive dit foredrag, kan du med fordel spørge ind til dine egne værdier.

Når du kender dine værdier, skal du for det andet formidle dem i levende og levede historier. Fortæl, fortæl, fortæl – men kunsten er ikke at ryge ud af en tangent. Personligt arbejder jeg med et story-map, altså et kort over personlige historier. Jeg sætter en værdi i centrum og brainstormer forskellige historier, der viser, hvordan værdien kommer til udtryk i hverdagen.

For det tredje skal du være troværdig, når du holder et foredrag eller en tale. Med andre ord: Du skal være dig selv. Uanset om dit foredrag er vidensmæssigt sublimt eller fuld af flotte ord og billeder, skal du huske, at publikums dom står og falder med, om de kan mærke dig. Som kød. Som blod. Som et helt menneske.

…Og de levede lykkeligt
Når du har sat ord på din passion og dine værdier, lavet dine historier og fundet dig selv, er du næsten klar til at gå på scenen. Det sidste, du skal gøre, er at skabe et rum sammen med dine tilhørere.

Et rum skal forstås tvetydigt. Det kan være et fysisk rum, hvor dit publikum er til stede, som du kan bryde rammerne i. Det gjorde jeg selv med mit oplæg for Mikrovirk, hvor jeg startede teatralsk nede blandt publikum som ”fluen på væggen”. Det skulle rive publikum ud af deres sædvanlige rolle, og samtidig symboliserede det, at jeg var én af dem og kendte de følelser, de kunne sidde med i maven.

Et rum kan også forstås i overført betydning som en fælles referenceramme for dig og dit publikum. Det kan du skabe ved hjælp af metaforer, eventyr, sange, ordsprog, vittigheder eller filmhenvisninger.

Husk, når du skal skabe et rum – fysisk eller som referenceramme – er det kun din fantasi, der sætter grænser.

Snip, snap, snude
Så husk: Når du skal holde et godt foredrag, handler det om kunsten at fortælle en god historie. Du skal være opmærksom på:

  • Din passion
  • Dine værdier
  • Dine hverdagshistorier
  • Din troværdighed
  • Dit rum

Hvis du har brug for professionelle øjne på dit foredrag, din tale eller din performance, kan du kontakte mig på info@SkarptSprog.dk.

De skarpeste sproglige hilsner
Louise Lindhagen