“Mor, der er ikke mere mælk!”

SkarptSprog.dk

“Mor, der er ikke mere mælk!”

”Mor, der er ikke mere mælk!”

Den korte sætning er og bliver min favoritsætning. I praksis bruger jeg den sjældent, for køleskabet er altid bugnende, når jeg er på besøg hos mine forældre. I teorien bruger jeg sætningen hver dag (sammen med Fru Jensen ved ligusterhækken, som du nok husker fra min sidste blog), for sætningen viser, at man kan mere end blot informere med sit sprog. Man kan få andre til at handle gennem sit sprog.

 

Er mor på vej i supermarkedet?

På overfladen er sætningen en information om beholdningen af mælk. Men hvorfor skal mor have denne information? Hvad vil afsenderen med sin information? Svarene på de spørgsmål afhænger af konteksten og situationen.

Hvis spørgsmålet bliver sagt af det lille barn, der kigger ind i køleskabet, er sætningen sikkert en hentydning til mor om, at hun skal smutte ned i supermarkedet og købe mælk (eller i det mindste skrive det på sin indkøbsseddel). Mor er på vej i supermarkedet.

Hvis spørgsmålet derimod kommer fra det lille barn, der er med sin mor i supermarkedet, vil barnet have sin mor til at henvende sig til personalet. Mor er allerede i supermarkedet.

Hvis sætningen kommer fra den voksne søn, hvor den ældre, svage mor har bedt om en kop varm mælk med honning, er sætningen en information om, at det voksne barn ikke kan efterkomme morens ønske. Indirekte beder han moren om at ønske sig noget andet at drikke. Moren kan ikke selv tage i supermarkedet.

Mælk eller ej, effekten af din sætning afhænger af situationen eller konteksten.

 

Du handler med dit sprog

En ting har alle tre fortolkninger til fælles: De skaber en effekt hos mor (modtageren), der skal foretage en handling (købe mælk eller spørge personalet om hjælp) eller ændre adfærd (vælge noget andet at drikke). Det gælder for næsten alle ytringer, at den gør mere end blot at informere – den påvirker din modtager og skaber en effekt.

Når du bliver bevidst om, at du handler gennem dit sprog, kan du begynde at gøre dine tekster skarpere. Tænk på det som en tretrinsraket, hvor du har dit budskab, der skal have en effekt hos din modtager. For at lykkes bruger du en tekst, der skal have et skarpt sprog for at blive forstået korrekt. I det første og andet eksempel kunne mor jo bare have svaret ”nå”, fordi barnet ikke er skarp på, hvad mor egentlig skal gøre. I det tredje eksempel kunne mor spørge, hvad hun skal bruge informationen til, når nu hun vil have varm mælk med honning. Derfor skal du altid være så skarp, klar og konkret i din tekst som muligt.

 

 

 

Så mit tip til dig: Lad være med at tænke tekst som ren ”tekst”. En tekst er en historie, der skal få din modtager til at gøre noget. Tænk teksten som noget, der skal få din modtager til at gøre noget. Det kunne være

  • at få øjnene op for din forretning,
  • at købe din vare,
  • at skifte holdning,
  • at blive frivillig eller aktiv i en forening,
  • og mange flere gode ting!

 

Når du ved, hvad du vil have din modtager til at gøre på baggrund af dit budskab, så er det lettere at gøre dit sprog og dine virkemidler skarpe, så du opnår den effekt, du ønsker dig.

Hvis du har brug for råd eller vejledning til din næste tekst, så tager jeg gerne en snak med dig om, hvordan vi skal gøre det. Send mig en mail på info@skarptsprog.dk, så ser vi på det.

 

De skarpeste sproglige hilsner

Louise