Kommunikation handler ikke om at se godt ud. Det handler om at udvikle sig til at se så godt ud, at andre taler om én.

SkarptSprog.dk

Kommunikation handler ikke om at se godt ud. Det handler om at udvikle sig til at se så godt ud, at andre taler om én.

Kommunikation handler ikke bare om at fortælle, at man ser godt ud, men om at udvikle sig til at kunne se så godt ud, at andre taler om én.

I mit sidste blogindlæg om at skabe værdi tog jeg afsæt i forretningsgrundlaget for en virksomhed, som jeg i øjeblikket guider igennem en strategisk udvikling. Målet er at finde frem til virksomhedens kernefortælling og finde de historier, der skal skabe en effektiv omtale og gode ledelsesnarrativer.

Når forretningsgrundlaget er kigget efter i sømmene, er det næste skridt at tage et kritisk blik på selve organisationen.

En organisation består i bund og grund af mennesker. De er ansat til at varetage nogle specifikke og ofte snævert afgrænsede funktioner. Disse funktioner er afgørende for det interne flow i virksomheden.

I en del virksomheder kan man spore nogle funktionsmæssige strukturer, der ikke er hensigtsmæssige. Det kan være, at de hindrer samarbejde og står i vejen for udvikling.

Derfor er det vigtigt, at man tidligt i en strategiproces sætter organisationens strukturer under en kritisk lup. Uden sunde strukturer, ingen god og effektiv kommunikation – hverken internt eller eksternt.

Dernæst er organisationen nødt til at sætte sig nogle klare mål og definere dens projekter skarpt. Det skaber overblik og giver klarhed over, hvilke ressourcer, støtte- og servicesystemer, der er behov for, hvis virksomheden skal fungere optimalt.

Endelig er der behov for at stille spørgsmålstegn til ledelsen og koordinationen i virksomheden – bevæger alle sig i den samme retning?

Efter at have læst de analytiske overvejelser om organisationen, sidder du sikkert med et spørgsmål på læberne: Er det virkelig nødvendigt at gå alle disse steps igennem for at kommunikere klart og få et skarpt sprog?

Ja, det er det – heldigvis. Kommunikation handler ikke bare om at fortælle, at man ser godt ud, men om at udvikle sig til at kunne se så godt ud, at andre taler om én.

Fire ud af fem virksomheder, som jeg er i berøring med, tror, at de kan kommunikere sig ud af den krise, de er havnet i. Mere information, flere gode historier, så skal problemet nok løse sig.

Men så let er det ikke. Troværdighed kommer indefra – og det gælder også for virksomheder. Hvis organisationen halter, kan gode historier ikke lappe hullerne. Faktisk kan de have den helt modsatte effekt ved at svække troværdigheden.

Hvis man vil kommunikere skarpt, er det derfor nødvendigt at gennemgå en strategiproces med en analyse af forretningsmodellen, organisationen, ledelsessystemet og værdiledelsen.

Hvis du har spørgsmål til min blog eller vil have inspiration til, hvordan du kan finpudse dit organisatoriske grundlag for at kunne kommunikere skarpt, så kontakt mig på info@skarptsprog.dk.

Mange skrivehilsner


Louise Lindhagen
Kommunikationsrådgiver og storyteller,
SkarptSprog.dk